Verslag 11steden roei-fiets marathon 2014
Welke boot nemen we?
De Jan van Gent was onze boot voor de elfstedentocht. Helaas bleek daaraan nog wat te mankeren. Je zou kunnen zeggen: "lichte gondel- neigingen". Net voor ons vertrek ging de boot weer terug naar de werf. De vertrouwde snelle Rietgans ging mee. Daarmee verwachtten we toch ook wel het overall gemiddelde van ruim 9 km per uur mee te kunnen halen.
Voor zo'n tocht moet golfslag in de boot voorkomen worden; daarvoor gingen (anti)golfplaten mee voor onder de riggers en bootafdichting voor en achter. Ballonnen voor en achter onder de afdichting ter verbetering van het drijfvermogen (bij eventueel omslaan), pikhaken, zwemvesten (verplicht op meren) , hoosblikken, zelfs een waterpomp door de stuur te bedienen hoorden verder tot de uitrusting. Als gadget ging een tracer mee op een gsm van Cees, waarmee middels endomondo de boot exact te volgen zou zijn.
Welke roeiers gaan mee?
Nadat – jammer genoeg - Ide Kelderman en Rob Michalides om gezondheidsredenen waren afgevallen, moest ook om dezelfde reden Hans Schilder afzien van het bikkel-roeien en fietsen. Hij bood zich tenslotte aan als vaste chauffeur van de volgauto.
De groep bestond uit:
Wim van der Hoek, Ronald Maas, Ada Verdonk, Gwenny Ebbers, Arjan Loefen, René Otsen, Jeroen Vos, Cees de Groot, André Geluk en
Hans Schilder. Riet van Straten, was er op zondag bij i.p.v. Ada Verdonk.
Wij planden deze elfstedentocht verdeeld over 2 dagen. De zaterdag bovenlangs vanaf Sneek zo'n 110 km en op de zondag het onderste deel rond de 90 km. Afspraak was de zaterdag eventueel in te korten, wanneer aankomst in Franeker teveel uit het tijdschema
zou lopen. Maar: " We hebben het gehaald! De grote tour is volbracht! ".
Vrijdag 16 mei
Vooraf was de Rietgans al helemaal gestript, zodat hij vrijdagavond makkelijk op de botenwagen te vervoeren zou zijn. Vijf fietsen mee, alle bagage in de bussen, boot op de wagen, aankoppelen en gaan... Op naar Sneek. Als je wil weten hoe je zo'n enorm lange botenwagen moet manouvreren door nauwe straatjes, over rotondes, drempels en over snelwegen, dan moet je bij Cees de Groot zijn. Alleen toen we na een omleiding in hartje Sneek een draai over een brug echt niet konden maken, was het afkoppelen geblazen en duwen. Best zwaar zo'n geladen botenwagen en link dat zwenkwiel dat makkelijk een voet kan verbrijzelen. Verder met de bus ervoor; daar kwamen de vlaggen van het stay-oké hostel in zicht.
Meteen werk aan de winkel: boot op zijn plek en optuigen. Zie daar de beauty compleet ge-taped met afdekplaten, golfbrekers en waterpomp. Na inkwartiering en opfrissing even relaxen op het terras. Strategie bepaling, pep-talk van Cees, instemmende bemoediging van eenieder en we drinken een afzakkertje, niet te laat naar bed!
Zaterdag 17 mei
Opstaan voor dag en dauw ( zeg maar mist). Hé, daar komt Ada al aan, ze is vanochtend vroeg uit Purmerend vetrokken. Het Stayoke was meteen ok vanwege prima voor ons klaargezet ontbijt om half zeven.
Allemaal in actie voor boot in het water! Temperatuur bij start om 7:10 uur 5 gr.C met veel mist, boot was in no time uit zicht. Goeie vaart....! Voor fietsen kan je wel de tijd nemen; waar de boot 10 of 11 km aflegt, kan je met de fiets al gauw 2 keer zo snel, maar let op: soms moet je hele einden omrijden. Iedereen weg, dan kan ook de volgbus vertrekken; daarmee heb je soms gelegenheid om de boot ergens onderweg te kruisen en ze moed in te schreeuwen en te filmen...
De temperatuur zou snel oplopen naar de 22 graden. Ideaal roei - en fietsweer, regenkans 0%.
Sneek ---> Bolsward
André op slag, Ada als Boeg en Gwenny stuur. Let op de gsm-tracer dat die niet afgedekt wordt...
Blijkbaar op gevoel af de kade niet raken in de mist, waarna gaandeweg de mist optrok. Langs de watertoren Sneek uit en dwars door weiden en velden richting Abbenga.
"Heerlijk was het zo in deze mystieke vroege morgen, als alles om je heen nog op gang moet komen, met het zalige ritme van de bladen in het w ater" zeiden ze naderhand.
Meteen een fikse tocht van 16 km,waarbij het aanpoten was om binnen de gestelde tijd aan te komen. Dat was goed gelukt. Het aanleggen enwisselen aan de stadsstreng ging voortvarend.
Bolsward ---> Kimswerd
Wim slag, Ronald boeg en Cees stuur. Makkie van nog geen 13,5 km, maar dit werden er iets meer. Want wanneer een oriëntatiefout is ingeslopen (hé, zijn we daar al? ) dan is de kans groot dat een tweede fout (zoals een te vroege afslag ) niet meer opvalt. Hans Vos (pa van Jeroen) was met zijn vriendin op de motor als supporter in Kimswerd samen met ons op de boot aan het wachten, ....maar die kwam dus niet. Het duurde even voordat we telefoon van Cees kregen, met de melding dat de route gewijzigd was.
Nu maar richting Achlum en dan ergens wisselen op de Achlumervaart richting Harlingen. Alle fietsers en de volgauto vonden elkaar gelukkig, de boot was tussen rietkragen gesignaleerd en pfff.... er kon tussentijds gewisseld worden. Iets meer geroeid dan gepland, maar het tijdschema kan nog gehaald worden.
Middle of nowhere langs de Achlumer vaart ---> Franeker
Cees meteen op slag, Arjan op boeg en Jeroen stuur. Op naar Franeker. Cees en Wim zouden het heel druk krijgen, omdat vanwege het wegvallen van Hans , Cees veel extra zou sturen en Wim veel meer zou gaan roeien.
Vóór Franeker moest om en om met halve riemen geroeid worden. Vanwege een gemiste afslag iets verlaat aangekomen, maar dit bleek geen reden om de route voor deze dag in te korten. Wat heeft Franeker toch een mooie draaibrug! Feitelijk zie je van Franeker verder weinig, aanleggen aan de Ypeijsingel en daarna weer door.
Deze gracht/singel maakt deel uit van de Westerbolwerk; een omgrachting met wallen en twee bastions. Mooi om later op je gemak eens rond te wandelen hier en ook het planetarium van Eise Eisinga nog eens te bezoeken.
Soms werd met gevaar voor eigen leven de boot vanaf de wal vastgehouden en met pikhaken gewerkt, hier viel dat mee.
Franeker ---> Berlikum
Hup hup, weer voetenborden stellen... Op slag nu Gwen, boeg Ada en stuur René.
Onderweg door stille natuur kwamen ze meerkoetjes, futen tegen en over een brug bungelende benen van Hans en Jeroen. Makkelijke aanlegplek met groot parkeerterrein.
Berlikum ---> Oude Leije
Wim op slag, Ronald boeg en Cees stuur.
Een route met twee zelfbedieningssluizen. Onder een brug bijna een aanvaring; iemand die op het water de regels niet kent, verleende gewoon geen voorrang. Prachtig dorpje trouwens.
Oude Leije ---> Hallum bij theetuin Bartlehiem
Arjan op slag, Jeroen boeg en Cees weer stuur. Vanaf 2013 is deze vaarroute door de feinsumer faert open, daarvoor was hier een overhaal. Met de auto op tijd zijn lukte alleen door een fietspad te nemen, zo kwamen we bij de juiste theetuin in de buurt.
Oude Leije --> Leeuwarden
De boot moet altijd door, theedrinken doe je in je eigen(fiets) tijd! René slag, Gwen op boeg en André stuur. Over de Dokkumer Ee. Beste wel een lange tocht.
In Leeuwarden was aan de Eeskwerd bij de roeivereniging een mooie aanlegplek.
Leeuwarden ---> Weidum
Ronald slag, Wim boeg en Cees stuur. Goed voor 12 kilometer. Ook het fietsen moet trouwens niet worden onderschat, soms moeten forse stukken worden omgereden ( t.o.v. de vaarroute) en steeds ruim boven de 20 km per uur is niet niks. Dit was dus een héle lange fietstocht.
Dekemawij/ Weidumerdijk is een uitkijkpunt op de brug, waar Ada en Hans lang hebben staan wachten. Er was lekkere koffie bij restaurant/camping Weidumerhout. Chauffeur van de volgauto zijn heeft zo zijn voordelen.
Weidum ---> Dearsum
Cees op slag, Jeroen boeg en Arjan stuur. De een na laatste etappe deze dag, maar 9 kilometer. Wissel was lastig, eerst een dijkje langs de N384 afdalen en stro kappen tussen de brandnetels.
Dearsum ---> Sneek
Slag André, Ada boeg en René stuur. De laatste etappe van weer 9 kilometer was verre van makkelijk na al dat roeien en fietsen. Ada was ook helemaal vol gepland; "je moet wat te doen hebben op die ene dag!". Ze was érg blij dat het erop zat... Aankomend in de hostel zagen we dat Riet het zonnige terras aan het water al ontdekt had.
Ondanks het feit dat diverse mensen het Stay-oke tussentijds gebeld hadden met de melding dat het eten veel later dan gepland opgediend moest worden, bleef men daar heel bereidwillig. Het eten smaakte heerlijk na zo'n dag.
Wat is een douche dan heerlijk. Ada vertrok... petje af hoor: 's-Morgens vroeg naar Sneek, zoveel roeien en fietsen en dan ook nog op dezelfde dag naar huis terug rijden.
De avond was – dat spreekt voor zich – super gezellig en werd niet te laat met Cees zijn stimulerende peptalk afgesloten.
Zondag 18 mei
Ontbijt was gewoon weer op tijd en prima.
Slagvrouw Riet , Arjan en Cees (stuur) stappen op 7:00 uur in de boot.
Sneek ---> Woudsend
De temparatuur loopt al snel van 7 gr. C op. Heerlijk 9 kilometer roeien op deze prille morgen met koeien deels boven de dauw uitstekend. Aangekomen in Woudsend op het parkeerterrein gingen we door sluip-kruip-door steegjes naar de doorlopende vaart, om de boot op te pikken. Oppassen; je bent zo iemand kwijt hier.
Woudsend ---> Balk
Slag Wim, boeg Ronald en stuur Jeroen gaan het doen. Ook de zwemvesten aan nu. Ze hebben het Slotermeer overgestoken en een rondje Sloten gedaan, daarna verder naar Balk.
Prachtige route. Hans en René hebben de boot als bewijs na het rondje Sloten op de foto vastgelegd.
Heel mooi dorp, met prachtige kerken.
Balk ---> Kolderwolde
Slag René, André boeg en Gwen als stuur, verdwenen al gauw van breed naar smal water tussen een fantastische bosgebied door naar Kolderwolde. Wim en Ronald sloegen op de fiets Kolderwolde over en gingen rechtstreeks naar Stavoren. Of het daaraan heeft gelegen is moeilijk te zeggen, maar de andere fietsers Arjan, Riet en Cees raakten de weg kwijt of wilden nog iets meer van Friesland zien. Te laat voor de wissel dus... de boot had 10 minuten rust.
Kolderwolde/Woudbrug ---> Stavoren
Nu slag Cees, Arjan boeg en Riet als stuur voor deze 12 kilometer. Zwemvesten aan, want we gaan over het meer De Morra. Voor wie er met auto of fiets eerder was: even tijd voor een lekkere bak kibbeling met saus. Ook hier weer een originele boten aanlegplaats voor de echte elfstedentocht-roeien. Hans Vos kwam ook weer langs en bleef tot Hindeloopen. De Jerrykan water maar eens bijvullen; dat gaat moeilijk bij een viskraam tappunt zonder sleuteltje en de kan past ook niet onder de kraan in toiletten aan de kade.
Stavoren ---> Hindeloopen
Slag Jeroen, Wim boeg en Ronald stuur voor ruim 11 kilometer. Lang en warm maar mooi stuk langs de dijk en veelal parallel aan de kustlijn met aan stuurboord groene velden. Nogal wat manouvreren langs en door Hindeloopen met half ingetrokken riemen.
Hindeloopen ---> Parrega
Het duurde lang voordat de boot het hoekje om kwam (mogelijk ook doordat auto en fietsen er al snel waren). De auto stond veilig en goedkoop naast de stoeltjes van de parkeerwachters. Hier wordt veel gecontroleerd. Prachtig bruggetje over de smalle vaart met pal uitzicht over achtertuintjes, je kijkt zo de kommen soep in.
Hier hebben ze nog echte bleekweiden en er is veel gezelligheid van mensen die er hun achtertuinen hebben verlengd. Nu verder met op slag Gwen, boeg André en stuur René voor zo'n 14 kilometer. Lang stuk op dit warme tijdstip van de dag.
Parrega ---> Abbenga
Langs de trekweg stonden wij al snel klaar. Hier ook geleurd om drinkwater bijvulling. "Ja, U kunt daar 500 m verderop terecht bij kranen langs de vaart, daar aangekomen zie je hompen groene erosie waar al 10 jaar geen druppel uit gelopen kan zijn". Uiteindelijk lukte het met wat charme vertoon richting vrouwelijk schoon bij een volgende boerderij.
De hele dag insmeren met zonnebrand. Nu zeker zo direct in de zon.
Het blijkt toch wel ideaal om een volgauto bij ons te hebben met een vaste verantwoordelijke chauffeur.
Pikhaken weer klaar, daar komt de boot. Steeds wordt de boot door twee mensen vastgehouden bij moeilijke aanlegplaatsen.
Pff Pff , zo lang en warm... opfrissen! Nu stappen in Riet op slag, Cees als boeg en Arjan aan het stuur. Een mooie tocht van meer dan 12 kilometer door het platte land ligt voor ze.
Abbenga ---> Sneek
Hans wordt de mogelijkheid geboden toch een keer te varen. Hij stuurt met Ronald op slag en Jeroen op boeg. Gaat goed mis. Niet voorbereid dus als stuur en de prima detailkaart die Wim voor deze stuurbeurt gemaakt had, verdween al gauw in de opstekende wind. Met de nodige ongemakken van smalle doorvaart (half ingetrokken riemen om en om) door centrum van IJlst, tot de weg/vaart moet vragen aan sloepvaarders, kwamen we uiteindelijk een 40 minuten te laat in Sneek bij het hostel aan.
Compliment voor de roeiers in deze enerverende etappe!
Er werd ook nog douche gelegenheid geboden. Daarna opruimen geblazen en lekker eten en botenwagen duwen (wat is die lang.. hij kwam met moeite het terrein af !).
Na een goeie reis naar Purmerend en gezamenlijk opruimen, konden wij dit weekend met een geweldig gevoel afsluiten. Nadat Ada erbij kwam, kon er ter afsluiting nog een groepsfoto gemaakt worden.
Conclusies:
- De tracer op de GSM werkte prima, daarmee was de boot vanaf de wal te volgen middels Endomodo. Soms was er echter geen ontvangst omdat er een hemdje, pet of damestasje overheen lag.
- Prima resultaat gehaald van overall gemiddelde snelheid 9,3 km/uur, dus inclusief wisselen, borden stellen etc.
- Stuurbeurten altijd tot in detail voorbereiden is en blijft een aanrader.
- Als het op de fiets kort kan, moet niet de langere weg genomen worden.
- Volgauto voor bagage er in houden voor dergelijke tochten.
- Betere uitgangsbasis dan deze stay-oke hostel aan het water is niet denkbaar! De prijskwaliteit verhouding is ook uitstekend.
- Wat een bikkels en wat zouden we zonder het enthousiasme en de drive - van een ieder - maar vooral dat/die van Cees moeten?
- We hebben geen averij gehad en het droog gehouden, de golfwering platen hebben het goed gedaan en hadden zeker nut!
- Het weer zat mee en omdat er weinig wind was, was het relatief rustig op het water op wat scheurende moterbootjes na.
- Een fantastisch sportief en gezellig weekend! Zeker voor herhaling vatbaar!
Samensteller tekst: Hans Schilder
Foto/film: Cees de Groot
When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.
Reacties