Nieuws

3 minuten leestijd (667 woorden)

​Onze Vloot: Update 2018

Het was een relatief rustig jaar qua onderhoud en schades. Naast groot onderhoud aan de Sapmeer, Rietgans en Pijlstaart bleef het voor de rest bij wat kleine zaken en herstel van kleine schades.

Met de aanschaf van de "Ijsvogel" in 2017 vond ook de introductie plaats van een nieuw wisselmechanisme om de voetenboorden te verstellen. Met een paar eenvoudige handelingen is het voetenboord snel te verschuiven en weer goed vast te zetten. Al gauw trok dit de belangstelling van de "Elfstedenploeg" en kwam het verzoek om dit systeem ook in de Jan van Gent te monteren.

Naast de montage in de Jan van Gent is dit systeem ook geplaatst in de Sapmeer en de Rietgans. De materiaalcommissie heeft besloten om het vooralsnog bij deze 3 boten te laten en wil eerst de slijtvastheid van dit systeem op termijn kunnen beoordelen.

In zowel de Rietgans als de Sapmeer zijn tevens alle bewegende delen vervangen. Naast nieuwe sliding en voetenboorden zijn de beide boten voorzien van enkele nieuwe laklagen. Het onderhoud bij de Pijlstaart is beperkt gebleven tot een nieuw lak en verfbeurt. De romp is van kunststof en heeft verder deels een houten inbouw.

Ieder jaar wordt er ook nieuw materiaal aan de vloot toegevoegd. Zo is dit jaar een splinternieuwe Wherry en een Skiff aangeschaft. De skiff, een Swift Club A, is gedoopt "Sirius" en heeft de oude "Scorpius" vervangen. De Sirius is de 3e skiff van de werf Swift Racing. Deze skiffs worden zó gewaardeerd door onze leden dat er ook voor 2019 één besteld is. De Scorpius is verkocht aan een particulier en vaart nu rond in Broek in Waterland.

Baumgarten is de bouwer van onze nieuwe Wherry. Een carbon-kevlar romp ingebouwd met mahonie details. IJzersterk en zeer fraai. Bij deze wherry is gekozen om zogenoemde kimkielen te laten bevestigingen. Dit zijn extra latten aan weerzijde van de kiel en zorgen voor bescherming indien de boot op het droge komt te liggen. In de tussentijd heeft de materiaalcommissie een andere rugleuning gemaakt. Eén die steviger is en betere steun geeft. Uiteraard is dit als aanbeveling gedeeld met de fa. Baumgarten.

De planning was om deze boot op onze jubileum dag te dopen. Het was nog even spannend of dat wel ging lukken. Eén dag voor de plechtigheid was de boot gereed om te worden opgehaald bij de distributeur in Utrecht. De lak was nog zacht. De plechtigheid werd verzorgd door onze wethouder van sport. En zo is de "Stormvogel" toegevoegd aan onze vloot.

In 2018 is ook gehoor gegeven aan een uitgesproken wens om enkele houten boten te behouden en zo als het ware een "historische vloot" te creëren. Op de algemene ledenvergadering in december van 2018 is de lijst en definitie goedgekeurd door de aanwezige leden.

De "Historische vloot" betreffen houten boten in de vloot die niet in het investeringsplan als te vervangen materiaal worden meegenomen. Het betreft materiaal dat onderdeel blijft van de vloot tenzij ruimtegebrek in de loods in combinatie met minimaal gebruik, of een slechte en niet te verbeteren staat van het materiaal, afstoting wenselijk maakt. Het voorstel tot afstoten van als "Behoud Hout" gekenmerkt materiaal, zal aan de leden worden voorgelegd op de algemene ledenvergadering.

Tot slot zijn we dit jaar geconfronteerd met een merkwaardige schade aan onze Douglas 2x. Grote watersporen hebben hun weg gevonden onder de laklaag en zo een onherstelbaar beeld gecreëerd.

Na veelvuldig contact met enkele roeiwerven en de bouwer in Engeland, blijkt dit te zijn ontstaan door achtergebleven vocht dat door extreme vrieskou de laklaag aan de binnenkant heeft beschadigd en als het ware "lek" heeft gemaakt. Een bevestiging dat houten materiaal erg kwetsbaar is en in de winter niet gebruikt en droog opgeslagen moet worden.

Ergens in de komende maanden zal de boot aan de binnenkant worden "gespoeld" met lak en zullen de spanten worden hersteld. We gaan er van uit de "De Where" in April weer vaarklaar te hebben.

Tot zover.

Met vriendelijke groet,

Denis du Cloo
Materiaalcommissaris PRV de Where
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
Al een account? Hier aanmelden
Gast
zondag 17 november 2019

Direct naar

Webredactie/kopij

Heb je nieuws of foto's
voor de website?

E-mail naar

© 2019 PRV de Where. Alle rechten voorbehouden - Design door PeterSwebsites