5 minuten leestijd (930 woorden)

Elfstedenkruisje dik verdiend!

De laatste 2 jaren heeft De Where een alternatieve tweedaagse roei-fiets-Elfstedentocht gemaakt. Op 6/7 mei 2016 gingen ze weer eens voor 'de echte'.

Wat je moet weten over de ESRM
De Elfstedentocht - voluit de de Elfsteden Roeimarathon - wordt op de vrijdag en zaterdag na Hemelvaartsdag geroeid. Het is vrijwel hetzelfde traject als de schaatsversie, maar dan in omgekeerde richting. De ruim 200 km wordt als estafette geroeid. Een team kan uit maximaal 12 personen bestaan. Je mag alleen in een C2* roeien, een boot voor 2 roeiers en een stuur die is goedgekeurd door de KNRB. De teams mogen zelf bepalen waar de ploegjes wisselen. Het felbegeerde Elfstedenkruisje krijg je alleen als een team binnen 24 uur de finish passeert en alle stempeltjes van de controleposten kan tonen.

Wat je moet weten over de boten
In de boot, een C2 dus, moeten extra voorzieningen zitten. De taften en riggers moeten zijn afgedekt om golven buitenboord te houden. Er moeten hoosvaten en sponzen zijn, een pomp mag ook. Er moet minstens 150 liter drijfvermogen aan boord zijn, en op sommige trajecten moeten er reddingsvesten aan. Bijvoorbeeld bij het oversteken van de meren. Er zijn ook eisen aan de verlichting; de tocht gaat namelijk in het holst van de nacht door de Friese binnenlanden.

Voorbereiding
Roeivereniging De Where formeerde een team van drie keer twee roeiers en drie stuurlieden. Daarnaast zijn er vier chauffeurs. Elke roeier werkte zelf aan de conditie. Een aantal keren is geoefend met het roeien in het donker, en niet te vergeten, met wisselen!
De tocht is ingedeeld in 21 trajecten van ongeveer 10 kilometer. En koste wat kost moest worden voorkomen dat een ploeg verdwaalde. De stuurlieden hebben de route, lastige splitsingen en lage bruggen dus uitvoerig bestudeerd om onnodig tijdverlies te voorkomen.
Een andere belangrijke factor is het vervoer. Met een gehuurde 9-persoonsbus die van het ene wisselpunt naar het andere rijdt. De wisselploeg moet natuurlijk steeds op tijd klaar staan om de boot over te nemen.
Het team vaart met de Jan van Gent, een snelle boot van de firma Wiersma. Deze boot is geprepareerd volgens de eisen en had unieke groene- en rode lichtjes op de roeiriemen.

De tocht
Op 1 mei werd het hele draaiboek nog één keer doorgenomen, voordat er op 6 mei werd verzameld voor de reis naar Leeuwarden. De boot met alle onderdelen werd op de botenwagen geladen en achter de bus gehangen. Op naar Friesland! Voor de start is de inspectie van de boot en krijg je een startnummer: 74 (van de 81).

Om 18.00 uur was het tijd voor de captainsmeeting. Alle roeiers en stuurlieden werden verwelkomd door roeivereniging Wetterwille die de tocht organiseert. Het prachtige weer was het belangrijkste onderwerp. De omstandigheden om te roeien waren bijna ideaal: droog, weinig wind, 's nachts niet te koud en geen mist. De enige waarschuwing betrof wel de zon: insmeren, petje op en extra drinken.

En toen, de boot in, starten om 20.21 uur en roeien maar. Eerst nog bij daglicht en dan in het donker de nacht in. In Dokkum is het erg chaotisch. Boten moeten elkaar passeren onder twee zeer lage bruggen. Er ligt een file bij de stempelpost waar boten proberen voor te dringen. De stuurman mist in het donker een bocht naar bakboord en twee keer is er bijna een aanvaring.
In Woudsend moet weer gestempeld worden, en de volgende ploeg moet de zwemvesten aan. Het Slotermeer wordt genomen. Hoewel er nauwelijks wind staat, krijgt de boot hier toch een losse golf binnenboord, maar er wordt onverminderd doorgetrapt.

Inmiddels komt de zon er aardig doorheen als het na Balk door de smalle Luts gaat. Inhalen lukt hier niet, maar iedereen roeit in dit stadium toch ongeveer even hard. Het tweede meer wordt overgestoken: De Oude Karre gevolgd door de Morra, op weg naar Stavoren. Het is nog lekker vroeg, er is wat wind, maar er valt goed te roeien omdat er nog geen pleziervaart is. Weer verder naar het schilderachtige Hindeloopen. Daar worden de beruchte smalle slootjes simpel genomen en de stempel gehaald. Onder het toeziend oog van vele toeristen, begint de hitte nu echt goed voelbaar te worden.

Via Bolsward dendert de Where-ploeg door naar Harlingen. Hier ontmoeten ze enkele supporters van de eigen vereniging, die al uren staan te wachten. Ze waren gefocust op de eerste boten die hier doorkwamen, maar ja, die zijn inmiddels al in Leeuwarden....

Na Harlingen volgt het gevreesde Van Harinxmakanaal. Het kanaal blijkt gelukkig vriendelijker dan verwacht. De tegenwind valt mee, er zijn weinig motorbootjes en dus ook weinig hinderlijke golfslag. Ondertussen is het 26 graden, terwijl we een week geleden nog met de winterjassen aan liepen!
Het thuisfront stuurt het zoveelste whatsappbericht: de ploeg wordt gevolgd door Where-roeiers die via de website de tussentijden goed in de gaten houden

In de brandende zon, met een pijnlijk zitvlak, blaren in de handen en de laatste restjes energie komt het team iets achter op het schema. Maar ze zijn voldoende op tijd in Leeuwarden. Onder luid applaus van de walploeg en een groot aantal familieleden vaart de ploeg over de finish. High five!

De totale tijd is 22 uur en drie kwartier. Daarmee is PRV de Where als 70e geëindigd van de 80 ploegen. Gewoon een topprestatie waarop niets valt af te dingen: Elfstedenkruisjes zijn dik verdiend! Een hoogtepunt voor PRV De Where! 

×
Blijf op de hoogte

When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
Al een account? Hier aanmelden
Gast
zaterdag 24 september 2022