Nieuws

5 minuten leestijd (952 woorden)

Nieuweledentocht 2019

Zondag 15 september 2019 was het zover. De nieuwe-ledentocht van de PRV De Where.

Link naar de foto's

Nou, aangezien ik pas op 30 juli jl voor het eerst in een roeiboot stapte met het idee om vooral gewoon ontspannen een beetje sportief op het water bezig te zij,n leek me dat wel wat voor mij.
Doordat er zaterdag nog enige verwarring ontstaan was over de tijd waarop we aanwezig moesten zijn, was ik ruim op tijd (als eerste) aanwezig op de vereniging. Al snel druppelde iedereen binnen en werden de boten samen klaar gelegd aan de verschillende vlotten. 5 boten waren er dit jaar nodig en dat was veel meer dan vorig jaar werd er verheugd meegedeeld tijdens de koffie met gebak. Een bootindeling werd bewust niet gemaakt, men kreeg alleen de opdracht om bij iemand in de boot te stappen die je nog niet zo goed kende. Vervolgens zouden we na de pauze weer wisselen zodat we zoveel mogelijk nieuwe mensen leren kennen. Leuk concept!

Ik stapte in als slag bi:j Gerrit (boeg), Iris (stuur) en Peter (instructie / 2e stuur). We vertrokken richting" het stadje" en eenmaal op het Noordhollands kanaal kregen we flink tegenwind.
We zagen verschillende boten op het water wisselen van plek maar Gerrit en ik waren nog niet van plan om op te geven, veel te fijn om eens wat langer te roeien en Peter en Iris beviel het nog wel op het stuurbankje. We roeiden lange tijd aan kop tot we hoorden dat er geen beker te winnen was.
Boot nummer 5 leek een lekke band te hebben want die bleef voor iedereen uit beeld. Gelukkig sloten ze weer aan bij de sluis. Het sluisje biedt plek voor maximaal 3 boten. Een beetje passen en meten, opletten dat de riemen niet achter de touwen blijven hangen en ondertussen vasthouden, maar weer
niet te stevig want het water zakt vrij snel dus het touw komt steeds hoger te hangen.
We hadden inmiddels al ongeveer 1,5 uur geroeid dus een sanitaire stop zou wel fijn zijn. Volgens de sluiswachter konden we gebruik maken van de Dixie die even verderop langs het water stond. Ik had de eer om deze als eerste te gebruiken maar werd opgewacht door een boze bewoonster. Zij vond
ons erg brutaal dat we zomaar aanmeerden op privé terrein en van het toilet gebruik maakte. Oeps!
Volgende keer toch maar eerst informeren naar de relatie tussen de sluiswachter en de bewoonster bij de Dixie.

Kort na de sluis werden we opgewacht met heerlijke tomatensoep. Ik was voor de sluis gewisseld van plek met Iris dus mocht mijn stuurmanskunsten uitproberen, (gelukkig geholpen door Peter). Er lag geen vlot dus de boot moest op de een of andere manier het gras op gevaren worden of aan de brug
aangelegd worden. Iedereen deed dit op eigen wijze maar er zijn geen mensen te water gegaan dus ook dit onderdeel kan als geslaagd worden afgevinkt!

Degenen die niet op de Dixie geweest waren, konden nu in de vrije natuur hun plas doen waarbij er zelfs rijen ontstonden tot grote hilariteit van de brugzitters.

Na het eten moest er weer gehusseld worden en stapte ik als stuur aan boord bij Flora (slag), Marianne (boeg) en Richard (instructie / 2e stuur). Nu vertrokken wij als laatste en moest er meer moeite gedaan worden om de juiste weg te vinden tussen de weilanden. Was het nou links of rechts bij de 2e koe? Geen van beide had een leesbril bij ons, terwijl dat best wel handig geweest zou zijn om de kaart goed te kunnen lezen. Na een tijdje (op het water!) gewisseld met Flora. Het
weilanden-doolhof zijn we gelukkig goed uit gekomen en zo kwamen we terecht in Neck bij de kano in-/uitstapplaats. Dan blijkt dat een roeiboot toch iets anders is als een kano waardoor het een leuke uitdaging was om deze het water uit te krijgen, over de weg te tillen en vervolgens weer te water te laten. Hierbij heb je hulp nodig van de bemanning van een 2e boot en gelukkig hadden ze op
ons gewacht. Toeschouwers aan de kant hebben een leuke middag gehad door onze vereniging. Ze bekeken uitgebreid alle activiteiten en zeggen het gefilmd en op Dumpert geplaatst te hebben. Begrijp ik niets van want in mijn ogen liep het allemaal gesmeerd.

Richard ruilde hier met Marianne en we vervolgden onze tocht. Eerst moesten we onder de limbo-brug door. Deze is zo laag dat je je volledig plat moet maken in de boot om er zonder builen onderdoor te komen. Gelukkig had Flora dit goed aangestuurd en hadden we voldoende vaart want ik wilde hier zo snel mogelijk weer uit zijn. Al snel volgde de volgende hindernis; een lang smal stuk
langs de woonboten. De bedoeling was om met halve riemen te roeien, ieder slechts aan 1 kant. Daar bakte ik echt niets van maar gelukkig was er ook een peddel aan boord en dat ging beter. Na het passeren van een jachthaven konden we weer alleen breed water tegemoet zien. Ondanks de wind mee
die we inmiddels hadden begon ik de kilometers wel te voelen maar met het thuishonk in "zicht" roeiden we dapper door.

Eenmaal bij de vereniging was aan de billen te voelen dat we een pittige tocht achter de rug hadden maar wat een heerlijke dag! Er was een super gezellige sfeer, zeker versterkt door het mooie weer en door het wijntje met hapjes bij aankomst. Ik kijk met een roodverbrand gezicht, vermoeide spieren en blaren op mijn handen zeer tevreden terug op een erg leuke dag en verheug me er al op
om dit volgend jaar nog een keer te mogen doen!